Basles
bas

bas

bas

 

Na afloop van de basworkshop op 08-4-06 gingen we samen eten en kwam ik tegenover contrabassist, contrabasdocent en solfègedocent Ruud Ouwehand te zitten die een van de contrabasdocenten was op deze dag. Ons gesprek kwam op solfège en Ruud bleek een geniaal systeem te hebben ontwikkeld dat zo eenvoudig en effectief is, dat ik verwacht dat iedereen die dit systeem toepast binnen de kortste keren verlost is van solfège problemen. Van blad zingen wordt leuk en simpel, let maar op. Ik ben dan ook heel erg blij dat Ruud bereid is om dit systeem hier uit de doeken te doen en een aantal solfègelessen te geven. Hier komt de bijdrage van Ruud.

Solfège in de praktijk 1
Toen ik op de kleuterschool zat had ik een juf die ons via het DoReMi systeem liedjes aanleerde: Do was de eerste toon v/e toonladder, Re tweede, Mi derde etc. Zij gebaarde (voor iedere aanduiding was een handgebaar) de liedjes 2-stemmig en die werden luidkeels gezongen en, wonderbaarlijk genoeg, ook begrepen door ons.
Als het voor kleuters goed te doen was om een melodie te plaatsen‚ in een toonsoort-toonladder, kan ik mij regelmatig verbazen over de angst voor solfège/theorie die ik in de praktijk vaak tegenkom.
Op de muziekschool kreeg ik solfègeles van iemand die aan de piano zat, 2 tonen aansloeg en mij vroeg welke afstand er tussen beide tonen zat. Er werd aangeraden om voor iedere afstand een liedje te zoeken en ik heb daar lang last van gehad bij het 'van blad zingen'.
Ik ga het proberen uit te leggen met behulp van de reine kwart:
De afstand van C naar F heet reine kwart. Als je beide tonen afzonderlijk zingt klinkt het als ALAAF! (Wilhelmus begint zo, La Mer, London is the place for me, How High the Moon enz. enz.) De afstand is echter niet van de 1e toon vd toonladder naar de 4e (Do naar Fa) maar van de 5e naar de 8e (So naar Do) bij het Wilhelmus.
Er zijn per toonladder veel kwarten:
van de 1 naar de 4
2 naar 5
3 naar 6
5 naar 8 (of 1) Alaaf!!!!!
6 naar 2
7 naar 3
Ze klinken los gespeeld (zonder verdere informatie of toonsoort) allemaal gelijk, maar in een toonsoort klinken ze allemaal zeer anders.

Ik heb geprobeerd een systeem te verzinnen waarbij iedereen, die een beetje kan zingen, zou kunnen begrijpen hoe een gezongen melodie past in een toonsoort of toonladder.

Het begin

(Lees van onderen naar boven.)

          5
       4
    3
  2
1


Dit zijn de eerste 5 tonen van een (majeur) toonladder.
1 is de grondtoon
3 is de (grote) terts
5 is de (reine) kwint

Als je de melodie BOER DAAR LIGT EEN KIP IN 'T WATER, BOER zingt, zing je eigenlijk:

          5
        4  4
     3       3
  2            2
1                1

Probeer ook eens te zingen

1 2 3 4 3 2 1
1 2 3 2 3 4 5 1
1 3 5 4 3 2 1

Vader Jacob, althans het begin, past hier ook in. Alaaf, Wilhelmus, etc. zit hier niet in. Het lijkt wel, maar is niet zo.
Ruud Ouwehand
Wordt vervolgd

Binnengekomen zonder navigatie? Klik hier