Basles

realist

Realist

Ik heb m'n versterker altijd rechts achter me staan, redelijk zacht, alle Equalizer-achtige knoppen op 12 uur behalve volume, ongeveer 1 meter van mijn rechterbeen, dan voel ik 'm een beetje rond m'n benen waaien; heerlijk.
M'n Gallien-Krueger heeft trouwens een aparte behandeling ondergaan: alle niet belangrijke dingen heb ik er tussen uit laten halen, zoals daar zijn: de voicing filters, de limmiter en de effect in and out. Iemand vertelde mij, dat alle dingen waar het signaal langs moet, invloed hebben op het geluid. Hij klonk nadien zeer goed.
Als ik met een drummer speel, zit ie meestal links van me en wil dan graag dat ik m'n versterkertje ook links zet. dat voelt niet fijn voor mij, omdat rechts m'n goede oor is.
Wat ik ook nog wel eens doe, is m'n versterkertje doorprikken op de zaalinstallatie. Wat er dan met het geluid gebeurt, weet ik niet, maar interesseert me ook niet zo: als ik het maar fijn heb!
Trouwens, kom ik steeds meer achter: geluid zit in je vingers. de Ray Brown equalizer bestaat gewoon niet.
Nou, dat was weer een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik weet dat Frans van der Hoeven ook al jaren bezig is met elementen en ik geloof dat hij er heel wat van weet.

Groetjes Ruud en succes met alles!

hein van de geyn

Hein van de Geyn

1. Wat voor systeem gebruik jij (piézo elementen, microfoon, merk, enz.)?
Combinatie van THE REALIST met klein ELECTRO-VOICE microfoontje.

2. Hoe bevalt het?
Uitstekend.

3. Hoe 'akoestisch' of 'elektrisch' klinkt het?
Erg akoestisch, toch duidelijk. De microfoon gebruik ik eigenlijk alleen om naar de PA te sturen.

Groeten Hein

Elementen/mics 2
De eerste reacties op mijn vragen over elementen zijn al binnen, namelijk van Ruud Ouwehand en Hein van de Geyn. Bedankt Ruud en Hein! Hopelijk volgen er nog meer afleveringen, want het is meteen al razend interessant. Hier zijn ze:

Ruud Ouwehand

Ruud Ouwehand

Dag Philip,
Tja, ik heb natuurlijk ook lang Underwood gebruikt, zoals bijna iedereen, maar dat beviel tenslotte toch niet, want probeer maar eens: als je speelt en iemand knijpt daar (op die underwoodplaatsen) in de kam, dan hoor je hoeveel geluid dat afklemt, dus akoestisch klinkt dat lang niet zo goed als een 'vrije' kam.
Daarom heb ik nu sinds een paar jaar een 'Realist' element (onder de e-snaar kamvoet) en dat klinkt het einde.
De realist werkt overigens niet op iedere bas. Wat iemand (Jan Voogd of Frans van der Hoeven dacht ik, maar weet ik niet zeker) mij vertelde was dat op zijn oude (zeer dure) bas er te veel laag in zat, en dat het 'bonkte'.


Omdat ik ook aardig veel strijk, moet het zo natuurlijk mogelijk klinken. elektrisch strijkgeluid klinkt afschuwelijk en bij voorbaat vals. Wilson pakt alleen maar de kam en zal dus voor strijken ook niet zo goed klinken.
Ik heb ook nog een microfoon van 'sd-systems' (LCM 100), omdat ik op school nog wel eens op een vreemde bas moet spelen en dit systeem met een handige beugel op iedere bas geklemd kan worden. Dit microfoonprincipe zingt wel snel rond.


Realist

Realist


Beide elementen samen heb ik het nog nooit gebruikt, omdat ik in mijn Gallien-Krueger maar 1 ingang heb.

Realist

LCM100


Binnengekomen zonder navigatie? Klik hier