Basles

Het gaat bij bassen om het verzorgen van een solide basis, dat is de eerste functie van een bassist, al is het lang zo duidelijk niet meer als pakweg vijftig jaar geleden wat onder een solide basis moet worden verstaan. Wij bassisten hebben tegenwoordig een eigen stem in het geheel. We zijn niet meer louter aangevers (mooi hè, ik geniet enorm van die veranderde rol). Er zijn niet veel effecten zinvol te gebruiken in de begeleiding, ik kan tot nu toe eigenlijk alleen de Wah Wah verzinnen (al kan dat nog veranderen). De rest van de effecten is vooral leuk als je soleert. Dat doe ik vaak, daar hou ik van; ik speel op het ogenblik maandelijks met drie duo’s in jazzcafé de Spieghel in Groningen, en in duo’s spelen is echt ideaal voor een graag solerende bassist. Vooral met Peter Pot (Pot & Baumgarten) maak ik regelmatig gebruik van mijn nieuwe effectenbak. Leuk hoor. Maar toch: in de beperking herkent men de meester.

Trucs werken so wie so niet voor een bassist, vind ik. Ik heb eens een contrabassist in de weer gezien die (zonder apparatuur te gebruiken) duizend en één min of meer grappige geluidseffecten bedacht had die hij bereikte door verschillende technieken te gebruiken op zijn contrabas. Ik vond dat buitengewoon ergerlijk. Hij was zo in de weer met zijn (overigens virtuoze) fratsen dat hij voor mijn gevoel niet echt aan spelen toekwam. Ik hoorde geen diepe emotie en geen diepgaande communicatie met het publiek – en daar gaat het bij spelen toch echt helemaal om, vind ik. We willen de luisteraar toch wat meegeven? We willen toch meer bereiken dan het opvoeren van een inhoudsloos (maar vermakelijk) showtje? Ik wel.


bas

De effectenbak
Een tijd geleden
heb ik een Boss GT 6B gekocht, in gewoon Nederlands: een effectenbak, maar dan speciaal voor de bas. Jezus Mina, wat een mooi apparaat. Ik gebruik hem niet zozeer voor de geluiden, maar meer voor de effecten. De geluiden maken over het algemeen een rock-gitarist met vette vervorming van je, en ik vermijd situaties waarin ik zo zou kunnen klinken als de ziekte. Maar de effecten zijn geweldig, vind ik. Zo is er bijvoorbeeld een Touch Wah in het apparaat te vinden, die je een Wah Wah geeft op elke toon die je aanslaat, zolang je niet al te snel speelt (dat geldt trouwens voor alle effecten: je mag je noten niet te snel voorbij laten komen). Vroeger was het een beetje behelpen met de Wah Wah: er was alleen een apparaat dat je met de voet kon bedienen. Dat kan bij de Boss GT 6B ook wel, maar dat vind ik vreselijk afleiden van het spelen. Ik wil gewoon bassen, zonder me verder om knopjes of pedalen te hoeven bekommeren. (Dat is één van de vele dingen die bassen zo aantrekkelijk maakt: het is lekker makkelijk, je hoeft maar één ding tegelijk te doen. Zullen we dat zo houden alsjeblieft?)

Ook leuk dat je, als je een solo speelt, kunt kiezen om met galm te spelen. Een klik met de voet en de galm staat aan.
bas

Net een beetje galm als je in de opbouwfase van je solo verkeert en in het hoog speelt, kan echt heel mooi klinken.

Als je even heel stoer wilt spelen, zet je de Octave aan. Krijg je een octaaf eronder erbij. Een heel dik geluid, ook mooi als je in het hoog speelt. Leuk als je een melodie speelt samen met een ander instrument dat wat stevig moet worden aangezet.
De harmonizer, ook leuk. Je kunt hem instellen op een bepaalde toonladder en je krijgt er een interval naar keuze bij. Ik vind het een grappig geluid om er een terts bij te laten klinken, dat klinkt vooral leuk bij een intro dat ik in mijn eentje speel. Verder kun je je noten aan laten zwellen (een viool-achtig effect), je kunt er een chorus of een phaser op zetten, enz. enz.

Na al dit enthousiasme even een waarschuwing. Heb je ook zo’n hekel aan gitaristen die het hele optreden aan knopjes zitten te draaien, zonder werkelijk aan spelen toe te komen? Ik wel, en van bassisten vind ik het helemáál vreselijk. Als bassist ben je verantwoordelijk voor de basis; het is misschien geen toeval dat het woord basis begint met bas. Zorg dan ook voor die basis, in plaats van met knopjes te gaan zitten pielen! Hoe enthousiast ik ook ben over mijn nieuwe effectenbak, ik vind dat je zo’n ding echt hooguit drie keer op een avond (even) kunt gebruiken, anders staat hij (in negen van de tien gevallen) niet meer in dienst van de muziek, maar wordt het een soort trukendoos en vervreemd je je publiek. Gebruik zo’n ding met mate is mijn advies (en geniet er dan enorm van).

Binnengekomen zonder navigatie? Klik hier