Basles

De verschillen in prijs bij basgitaren zijn een raadsel. Ik speel zelf op een bas van Rikkers, een (bas)gitaarbouwer in Groningen, die wel verguld zal zijn met wat ik nu over die gitaar ga zeggen. Want ik heb hem vergeleken met bassen die soms wel drie keer zo duur waren, zonder dat ik begreep waarom die andere gitaren dan zo duur moesten zijn. Zeker niet vanwege een betere klank of bespeelbaarheid in elk geval… Bovendien bevalt het uiterlijk van mijn basgitaar me ook prima.

Hetzelfde geldt voor mijn versterker. Ik speel op een Mark Bass minicombo 121. Een prachtig ding, dat ongeveer Euro 1250,- kost. Ook die versterker heb ik vergeleken met versterkers die nu wel 5 keer zo duur zijn. Hij kwam prima uit die vergelijking tevoorschijn.

Mijn advies als je een contrabas, gitaar of versterker wilt kopen, is dus om toch vooral je oren te vertrouwen en om er niet van uit te gaan dat iets wat duurder is beter is. Als het goed is, weet je voor je de winkel in gaat al wat je ongeveer wilt horen, en ga je op zoek naar iets wat net zo klinkt. Je kunt voor een redelijke prijs al mooi dingen kopen, is mijn conclusie.

De grootste winst die er te boeken valt zit hem ook niet in je contrabas, je basgitaar of je versterker, maar in je vingers. Als ik beroerd klink, ligt dat in negen van de tien gevallen aan mezelf. Het tiende geval is dan de akoestiek, soms is de akoestiek echt zo vreselijk dat er niet veel te doen valt aan een beroerd geluid...

bas

Prijs/kwaliteit
De prijzen die gevraagd worden voor basgitaren en contrabassen zijn over het algemeen onnavolgbaar. Dat ik dat vind, komt waarschijnlijk omdat ik vooral in twee dingen ben geïnteresseerd, namelijk in de klank en de bespeelbaarheid. Een tijdje daar achter in belangrijkheid komt dan het uiterlijk van de bas. Leuk als mijn bas er mooi uitziet hoor, maar het gaat er natuurlijk om wat ik ermee kan doen. Echt een muzikanten standpunt natuurlijk, en je zou denken dat instrumentenmakers er soortgelijke ideeën op na zouden houden. Contrabasbouwers letten echter op andere dingen. Of het handwerk goed is bijvoorbeeld, dus of de bas mooi in elkaar zit. Bij oude bassen letten ze erop hoe reparaties zijn uitgevoerd en wat de conditie van de bas is. 1580 1630 is zo’n beetje de glorietijd van de oude (Italiaanse) contrabassen. Gasparo Bertolotti, ook wel da Salo genoemd, en zijn leerling Magginini zijn grote namen op dit gebied.

Natuurlijk zijn er vroeger hele mooie bassen gemaakt in Italië, maar de klank lijkt (vreemd genoeg) niet altijd belangrijk voor de prijs. Zo’n bas kost gewoon Euro 50.000, of hij nu mooi klinkt of niet. Ik ken gruwel verhalen van bassisten die een wrak uit die tijd kochten voor een vreselijk hoog bedrag en toen de bas gerepareerd was, bleek hij nergens naar te klinken.

bas

Ik speelde tot voor kort op een prachtige contrabas, gemaakt door Guiseppe Pedrazzini in 1920. Echt een buitenkans, speelde heerlijk, en kostte maar 7000 euro. Nog heel wat geld, maar voor zo'n bas valt het heel erg mee, vind ik.

Hoe hoger de prijs wordt voor een contrabas, hoe kleiner de winst in geluid. Ik wil helemaal niet beweren dat het onmogelijk is om een superbas te kopen voor Euro 50.000, maar wel dat het verschil tussen een bas van Euro 2000 en een bas van Euro 25.000 over het algemeen veel groter is dan het verschil tussen een bas van Euro 25.000 en een van Euro 50.000.

Binnengekomen zonder navigatie? Klik hier