Basles

Europese muziek – en dus ook Nederlandse muziek – kent veel versnellingen en vertragingen, denk aan de klassieke muziek. Een versnelling of vertraging kan dus ook heel muzikaal zijn en muzikaal gespeeld worden. Een beetje versnellen maakt ook de jazz en de latin vaak wat levendiger, en daar kan niets op tegen zijn. Vooral wanneer een band helemaal de pan uit swingt, kan het zijn dat de muziek versnelt. Vaak is dat alleen maar prachtig. Vertragen tijdens een nummer daarentegen klinkt meestal afschuwelijk. Dat is anders bij het slot: vertragen, 'retenuto,' wordt vaak gebruikt om een nummer af te sluiten.

Nog iets wat je kan helpen om niet alleen je strakheid, maar je hele spel op een hoger niveau te brengen: neem je basspel van tijd tot tijd op. Terugluisteren wat je doet blijft een enorm hulpmiddel. Als je druk aan het spelen bent, moet je soms op zoveel dingen tegelijk letten dat je ontgaat hoe je nu eigenlijk precies klinkt. Als je jezelf terughoort, hoor je je fouten onmiddellijk en weet je meteen wat je moet veranderen.

bas

Strak spelen
Als je het moeilijk vindt om een passage strak te spelen, is dat vrijwel altijd het gevolg van het feit dat zich op zijn minst één probleem voordoet waar je flink op zult moeten studeren. Dat kan een technisch probleem zijn, maar het kan ook een probleem zijn dat met je timing te maken heeft. Dit soort problemen zijn relatief eenvoudig op te lossen. Raak dus niet in paniek als je gemerkt hebt dat je bent gaan vertragen of versnellen. In 99 % van de gevallen kan dit probleem eenvoudig worden opgelost.

Als je een technisch probleem hebt, moet je je waarschijnlijk meer ontspannen (zie les 1). Als je problemen hebt met je timing, kan het zijn dat je je nog onvoldoende bewust bent van de manier waarop een bepaald ritmisch figuur gespeeld moet worden. Ga dat ritmisch figuur dan oefenen met behulp van een metronoom. Dit is nu al mijn 22ste stukje, en ik vind dat het onderhand hoog tijd wordt om de metronoom de eer te gunnen die dit fantastische apparaat toekomt. Het is een ideaal instrument als je een hulpmiddel wilt gebruiken om strakker te worden. Ik heb er echt enorm veel aan gehad.

Ik heb al eens in een eerdere les uitgelegd dat ik me verbeeld dat de tikken die ik van de metronoom hoor accenten op de twee en de vier van de maat zijn. Mijn metronoom wordt op deze manier een superstrakke drummer, die de belangrijkste accenten van de jazz laat horen. Gelukkig zijn we niet meer aangewezen op die gammele, mechanische metronomen, die heel onregelmatig begonnen te tikken als ze één keer gevallen waren. Prachtig, die digitale metronomen.

Veel mensen zweren bij een software programma als Band-in-a-box om hun strakheid te vergroten. Dat is natuurlijk ook een prachtig programma, het kan echt een fantastisch hulpmiddel zijn als je snel een schema wilt leren kennen of op je zuiverheid wilt oefenen. Maar voor je strakheid is het beter om op de manier te oefenen die ik voorsta, omdat de metronoom zó weinig accenten laat horen, dat het echt zaak is om superstrak te spelen, anders vlieg je er uit. Er is veel meer ruimte tussen de tikken, dus als je je lick niet strak speelt, kom je verkeerd uit. Bij Band-in-a-box hoor je de drums zo veel accenten spelen dat je je spel makkelijk kunt aanpassen. Dit betekent natuurlijk dat je niet echt strak leert spelen. Om een strakke bassist te zijn, moet je een lick kunnen spelen zonder je te hoeven aanpassen aan Band-in-a-box.


Binnengekomen zonder navigatie? Klik hier