Basles

Ten derde: opbellen. Dit is de beste methode: persoonlijk contact met diegene die verantwoordelijk is voor de optredens van een bepaald podium. Dit garandeert geen optreden, maar je weet in elk geval zeker dat iemand notitie van je neemt en mensen gunnen een optreden liever aan iemand die ze kennen. Je moet wel veel geduld hebben. Meestal ben je er niet met één telefoontje, kost het veel energie om de verantwoordelijke man/vrouw überhaupt te spreken te krijgen. Als deze persoon geïnteresseerd is, spreek je af dat je je folder en CD opstuurt. Je spreekt bovendien af dat je hem een week later weer zult bellen. Na een week moet je hem weer te pakken zien te krijgen, waarbij het nog maar zeer de vraag is of je CD is aangekomen en hij tijd heeft gevonden om er naar te luisteren. Je krijgt je optreden niet cadeau, het is vaak veel werk.

bas

Ten vierde: soms vragen mensen of ze bij een repetitie mogen komen kijken. Daar ga ik altijd op in; daar hou ik vrijwel altijd een optreden aan over. Live maakt muziek altijd meer indruk dan op een CD.

In het ideale geval speel je ergens en je houdt er direct één of twee optredens aan over. Dat is natuurlijk het allermooiste, dan kun je je de moeite van het bovenstaande besparen. Soms gebeurt dat zelfs met a-commerciële bands, maar helaas niet zo vaak. Ik ben dus maar wat blij dat ik tegenwoordig gebeld word voor optredens
.

Boekingen
Het moest er een keer van komen, een les over boeken, het regelen van optredens. Dat wordt dan een les over boeken gegeven door iemand die a-commerciële muziek speelt en veel liever speelt dan optredens regelt. Dat laatste geldt natuurlijk voor bijna alle muzikanten. Tegenwoordig verkeer ik in de luxepositie dat ik opgebeld wordt voor optredens, dus de noodzaak om me voor het verkrijgen van optredens in te spannen is bijna helemaal verdwenen – al vind ik dat Trio Johan Veldkamp veel te weinig speelt vergeleken met het hoge niveau, dus het blijft een beetje knagen. Hoe het ook zij, ik heb niet altijd in deze luxepositie verkeerd en ben tot een aantal (op ervaring gestoelde) inzichten gekomen waarmee je beslist je voordeel kunt doen als je nog een beetje moet leuren om optredens te krijgen.

Wat het materiaal betreft: je moet een CD van je band kunnen presenteren en een foldertje met een foto en beschrijving van de band. Hoe beter het er uit ziet en hoe beter je CD klinkt, hoe meer kans je maakt. Zaaleigenaren zeggen vaak dat je ook best een opname van de repetitie mag opsturen. Ze beweren dan dat ze wel door de slechte kwaliteit heen kunnen luisteren. Geloof ze niet, dat kunnen ze echt niet; ik heb op die manier nog nooit een optreden gekregen. Laten we het nu hebben over de verschillende manieren waarop je podia en festivals kunt benaderen.

Ten eerste: e-mailen. Dit lijkt de makkelijkste manier. Je schrijft een e-mail waar je helemaal achter kunt staan en verstuurt hem tegen de kosten van je aansluiting naar zoveel mogelijk podia. Zoals je al begrepen hebt, ben ik niet iemand die het heel leuk vind om achter optredens aan te gaan, maar deze mogelijkheid heb ik uitgebreid onderzocht. Ik heb een uitgebreid adressenboek opgebouwd, met daarin zowat alle e-mail adressen van podia in Nederland en in Europa. Ik heb dan ook vele honderden e-mails verstuurd het afgelopen jaar. Daar heb ik (slechts) vijf optredens aan overgehouden; twee optredens voor Slick, één voor Pot, van Lienen & Baumgarten en twee voor 2gether. Daar waren een paar optredens bij die de allerleukste waren van de afgelopen jaren, zoals de optredens van 2gether op Jazz at the Castle en van Pot, van Lienen & Baumgarten op het jazzpodium in Baarle Nassau. Om deze reden vind ik het e-mail gebeuren absoluut de moeite waard. Overigens is het zo dat de podia overspoeld worden door e-mails van muzikanten en om die reden de meeste e-mails ongezien in de prullenbak stoppen. Ik deed het zo dat degene die het e-mail bericht ontving direct naar muziek kon luisteren van mijn bands, doordat ik een link had gemaakt naar een real audio nummer op deze website.

Ten tweede: per post in het wilde weg een foldertje opsturen naar podia, theaterbureaus en festivals. Spaar jezelf deze niet geringe kosten uit; ik heb gemerkt dat dit absoluut niet werkt.

Binnengekomen zonder navigatie? Klik hier