Basles

Ik heb toen besloten dat ik onmiddellijk uit een band zou stappen als de muziek me niet langer aanstond en om nooit meer toe zou treden tot een band met een vreselijk repertoire. Tot nu toe hou ik me daar aan en daar ben ik heel tevreden over. Waarom zou je je middelbare school diploma halen? Als je succes iets minder groot is dan gehoopt (bijvoorbeeld omdat je een a-commerciële muzieksmaak hebt), moet je misschien wel allerlei vervelende baantjes nemen om aan geld te komen, want de meeste baantjes waar geen opleiding voor nodig is, zijn vreselijk vervelend (vind ik). Ik heb dus mazzel met mijn leuke bijbaantje in de uitgeverij. Als je eenmaal een middelbare school diploma hebt gehaald, kun je makkelijk een vervolgopleiding gaan doen. Daar heb je dat diploma gewoon voor nodig.

Als je je wilt verdiepen in muziektheorie, kan ik je The jazz theory book van Mark Levine aanraden, uitgegeven door Sher Music Company. ISBN 1883217040. Dat is geen specifiek boek voor bassisten, maar daar staat echt alles in wat je maar zou moeten weten over theorie. Echt een geweldig boek.

bas

Het kan denk ik heel nuttig zijn om les te nemen. Er zijn natuurlijk overal bosjes basgitaar leraren. Kijk wat je wilt leren, welke stijl je goed in wilt worden, en kies een leraar die daar verstand van heeft. Dat kun je gewoon vragen als je hem opbelt. Ik was zelf een beetje te eigenwijs, ik dacht dat ik het allemaal zelf wel kon leren. Dat is me wel gelukt, maar het was vast veel sneller gegaan als ik wat minder eigenwijs was geweest...

bas

Vragen
In deze les geef ik antwoord op een paar vragen waar veel (vooral beginnende) bassisten mee worstelen:

Ik wil graag professioneel muzikant worden, omdat ik de basgitaar een geweldig instrument vind en ik er, in tegenstelling tot Wiskunde en Duits, uren achter elkaar mee bezig kan zijn.

Er is alleen veel tijd voor nodig, maar ook zekerheid. Want als je van plan bent er hard aan te werken, maar niet zeker weet of je er later wel wat mee kan, i.v.m. de beroepsmogelijkheden en de toekomst komt je motivatie in gevaar!

Ook weet ik vaak niet waar ik moet beginnen, qua oefeningen. Ik vind theorie interessant, alleen is er nergens specifieke bas-info over te vinden. heb jij wat tips? Ben jij professioneel muzikant? Hoe ben je dat geworden? hoe ben jij omgegaan met die onzekerheid?


Met die vraag van jou worstel ik ook al zo'n beetje mijn hele leven. Je toekomst als elektrische basgitarist is inderdaad bijzonder onzeker. Het ligt er wel een beetje aan of je van commerciële of a-commerciële muziek houdt; mijn smaak is helaas zo dat ik altijd muziek wil spelen waar maar een kleine doelgroep voor te vinden is. Als ik andere muziek ga spelen voel ik me heel ongelukkig, en dat is dus niet de bedoeling. Ik heb het zo opgelost dat ik er een baantje bij heb, ik werk in een uitgeverij.

Mijn hoeveelheid optredens is verdubbeld sinds ik contrabas ben gaan spelen; er zijn veel minder contrabassisten dan basgitaristen, en dan zijn er ook nog eens niet zoveel contrabassisten die zuiver spelen. Lekker om op een akoestisch instrument te spelen en die lage trillingen tegen je borstkas te voelen. Akoestisch klinkt warmer vind ik. Elektrisch is directer en dynamischer.
Om optredens te krijgen is het vooral belangrijk dat je over geweldige contactuele eigenschappen beschikt. Je moet gewoon een aardige vent zijn, een extravert type, en met iedereen lullen. Zo zit ik zelf niet in elkaar, ik ben wat bescheiden en stil, dus dat helpt niet bepaald mee. Ik ga jaarlijks naar het North Sea Jazz Festival, daar geniet ik enorm van. Daar zie ik dan regelmatig basgiganten aan het werk – maar ook veel minder goede, vals spelende bassisten met een slechte timing, die dan bij wereldsterren spelen. Dat zijn hele aardige mensen met een vlotte babbel, denk ik dan.

Als ik elke cent om zou draaien en bereid was om op de armoedegrens te leven, zou ik het net redden om van de muziek te leven. Daarvoor zit ik dan wel in een heleboel bandjes... Maar ik ben blij dat ik geen financiële zorgen heb. Ik kan iedereen aanraden om er iets bij te doen wat geld in het laatje brengt. Die druk van geld moeten verdienen is vreselijk als je muziek maakt, en de verleiding is groot om concessies te doen ten aanzien van de muziek die je speelt. Toen ik zware financiële problemen had, heb ik bijvoorbeeld een tijdje in een stemmingsorkest gespeeld. Na drie maanden stond er een prachtig bedrag op mijn rekening, maar was ik wel flink depressief…