Homepage
Philip Baumgarten Trio
Het 4 huizen festival
Pot, van Lienen & Baumgarten
Discografie
Basbouwers
Basles
Tips & Tricks
Basleraren
Bijzondere bassen
contrabaskoppen
Aluminium bas
Links
Basforum
mail

facebook


 


 

 

kennismaking van achteren

Kan een kwestie van afstelling zijn (ietsje hoger?). Vreemd genoeg klonk hij bij mij prachtig en vet, en bij Jörgen en Markus ook, terwijl ik van de aanwezige bassisten nog wel de hardste aanslag heb, wat ongetwijfeld te maken heeft met het feit dat ik tegenwoordig vrijwel uitsluitend contrabas speel, een instrument dat nu eenmaal (veel) meer kracht vereist. Het was dus lachen als ik de bas pakte en de snaren zowat uit de kam ramde. Maar ondanks mijn contrabastechniek bleef deze bas kaarsrecht overeind.
De bas bleek heel consequent over de hele hals, zowel wat volume betreft als qua sound.
We hebben de bas alle vier bespeeld en alle vier haalden we er een heel ander geluid uit. Marco was met name enthousiast over de midschakelaar. Hij is duidelijk dol op een midden knor en dat kwam er inderdaad geweldig uit. Zelf houd ik meer van een lager geluid en die sound kwam er ook erg goed uit. Het is dat ik vrijwel alleen nog contrabas speel, anders zou ik echt heel hebberig worden.
Wat me nog het meest opviel aan de sound, was de enorme helderheid van elk toongebied. Daar houd ik zelf enorm van, ik ben eigenlijk altijd op zoek naar een helder en laag geluid. Ik moet zeggen: ik heb eigenlijk nog nooit een basgitaar in handen gehad die zo helder en tegelijk zo vol klonk.
Ook zonder versterking klonk de bas al bijzonder duidelijk.
Bij verschillende technieken bleef de bas uitstekend klinken, zoals Marco overtuigend demonstreerde.
We wilden apart het actieve gedeelte en het passieve gedeelte van de bas beoordelen, maar uiteindelijk bleek het gewoon allemaal uitstekend te zijn, met het voorbehoud van Marco betreffende de laagste snaar.
Daarnaast is het zo dat deze bas niet alleen qua uiterlijk bij de Fender in de buurt komt; bij de juiste afstemming krijgt hij dat specifieke Fender soundje bij de aanslag.

Uiterlijk
Marco en ik zijn het er helemaal over eens dat dit een prachtige bas is. Wauw, wat mooi!


philip

Philip met de bas

Bespeelbaarheid
De bas speelt lekker volgens Marco, zowel bij hoog als laag, met het voorbehoud dat hij de B snaar te slap vindt. Ik had daar zelf geen last van en vond de bas eigenlijk overal heerlijk spelen.
Het gewicht van de bas was prima; niet te zwaar voor mensen met rugproblemen (zoals ik), maar ook niet zo licht dat de toon minder stevig wordt. De balans was goed verzorgd; hij bleef prachtig op het been liggen bij zittend spelen.

Degelijkheid

De bas lijkt bijzonder degelijk in elkaar te zitten, alles (brug, kam, mechanieken, knoppen) ziet er degelijk en goed verzorgd uit. De lak zit er lekker stevig op. Dit is een bas voor je leven. Markus en Jörgen geven trouwens levenslange garantie.

Conclusie
Een schitterende bas die de vraagprijs heel erg waard is!

Bazzism
Dit is de start van een nieuwe rubriek. Hopelijk komen hier nog veel bouwers van prachtige instrumenten aan bod! Het is de bedoeling dat hier zowel basgitaren als contrabassen langskomen. We beginnen met een basgitaar van Bazzism.

Kennismaking

Eerst even kennismaken

De bouwers
Zondag 16 augustus 2009 zijn Jörgen Fleskens en Markus Trum bij me langsgekomen om hun prachtige basgitaarcreatie te laten beoordelen door bassist Marco Kerver en mij. Ik kan al meteen verklappen dat ik het een prachtig instrument vond en het is natuurlijk bijzonder aangenaam om over zoiets moois te mogen oordelen.

trots

Markus & Jörgen

Markus leerde Jörgen kennen doordat hij bij Jörgen baslessen kwam volgen. Al gauw veranderde hun relatie en werden ze de beste vrienden. Waar ze elkaar ook in vonden, was in hun ideeën over de basgitaar. Ze sleutelden altijd al aan bassen en hadden het idee dat het allemaal beter kon dan de basgitaren die zij in handen kregen voor de prijs waarvoor die instrumenten te koop stonden. Ze besloten daarom om samen een basgitaar te bouwen die aan al hun verwachtingen zou voldoen.
Uiteindelijk bleek dit proces meer tijd in beslag te nemen dan ze hadden verwacht. Ze begonnen er in 2007 mee en de basgitaar is nu pas klaar. Ze moesten dan ook alles eerst ontdekken, mallen maken, gereedschap opdiepen of maken, enz. en bovendien doen zij dit niet full time, maar naast andere activiteiten. Ze besteden ongeveer 8 uur per week aan de gitaarbouw. Nu alle kennis is opgedaan, het juiste gereedschap beschikbaar is en de mallen gemaakt, verwachten Markus en Jörgen dat hun volgende gitaar in ongeveer 3 maanden klaar zal zijn.
Wat Jörgen en Markus betreft, mag een bas een duidelijk eigen karakter hebben, een bas waar je van houdt (of niet), maar geen middle of the road instrument. Ze kiezen op de eerste plaats voor een helder geluid. Daarom zitten er ook single coil elementen op de basgitaar. Verder houden ze van eenvoud in het ontwerp. Bovendien willen ze veelzijdige bassen maken die in alle stijlen overeind blijven.

De bas
Qua uiterlijk doet de gitaar wat aan de Fenders denken (dat is een bewuste keuze), al zijn er wat afwijkingen. Markus en Jörgen waren er op uit om de goede dingen van de oude Fender te behouden, maar daarnaast, dankzij de sindsdien opgedane kennis
en de uitgebreidere technische mogelijkheden, er een veelzijdigere basgitaar van te maken dan de Fenders destijds waren.
Als de gitaar uit de hoes komt, blijkt het een prachtig blankhouten instrument te zijn. De bas doet me sterk denken aan mijn eerste 'echte' basgitaar, een Fender Precision Bass met dezelfde blank houten kleur. Ik vond die gitaar destijds zo mooi dat als ik 's nachts niet kon slapen, ik even naar de kamer ernaast liep om de bas te kunnen bewonderen. Dat gevoel heb ik bij deze bas ook. Prachtig!

Wat houtsoorten betreft: voor de nek is Maple gebruikt, voor de toets Birdseye Maple en voor de body Moeras Essen (Swamp Ash). Dit hout heeft een midden gewicht, of een middel soortelijk gewicht, zoals Jörgen het zegt.

De bas

De bazzismbas

De hals is geschroefd. Er zitten twee customwound single coil elementen op van Lindy Fralin. De bas is gelakt door Markus en Jörgen zelf, die ook hiervoor een eigen filosofie hebben ontwikkeld.


De knoppen

De knoppen

schakelaars

De schakelaars

De test
Voor de test is Marco Kerver zo vriendelijk geweest om zich beschikbaar te stellen, waar ik erg blij mee was. Marco is een uitstekende allround bassist die in vele bands actief is. Ook is hij bandleider en arrangeur van de bigband Want2Swing.


Marco Kerver

Marco Kerver

We hebben de bas beoordeeld op een aantal hoofdcriteria: de sound, het uiterlijk, de bespeelbaarheid en de degelijkheid.

De sound
Wat opviel, was de enorme veelzijdigheid van deze bas, echt een bas waarmee je overal uit de voeten kunt. Wel nog even zoeken om je persoonlijke voorkeur eruit te halen, zoals Marco opmerkt. Maar dan heb je ook veel. Hoog, midden, punch en de elementen beoordeelden Marco en ik allebei als goed tot zeer goed. De lage B snaar gaf bij Marco wat problemen; hij vond hem niet lekker spelen. Wat hem betreft mocht de bas wel 4snarig zijn.